آمار بازدید

  • بازدید امروز : 7
  • بازدید دیروز : 31
  • بازدید کل : 38718

پیوند ها

چگونگی تقویت ایمان در دلها


چگونگی تقویت ایمان در دلها

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و اصحابه الی یوم ‏الدین و اما بعد ‏:‏

قلب جایگاه ایمان :

خداوند عزوجل به فضل و کرم خود، دلها را به اختیار خویش قرار داده که هر طور خواست آنها را دگرگون کند. تنها اوست که ایمان را در قلوب بندگان مؤمن و پرهیزگارش می اندازد؛ چنانچه می فرماید: «وَاعْلَمُوا أَنَّ فِیکُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ یُطِیعُکُمْ فِی کَثِیرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَلَکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ وَزَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ وَکَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْیَانَ أُولَئِکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ (7) فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَنِعْمَةً وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ » [الحجرات: 7، 8] . یعنی: بدانید که پیغمبر خدا در میان شما است ( قدر او را بدانید و بدو احترام بگذارید). هرگاه در بسیاری از کارها از شما اطاعت کند، به مشقت خواهید افتاد. اما خداوند ایمان را در نظرتان گرامی داشته است و آن را در دلهایتان آراسته است، و کفر و نافرمانی و گناه را در نظرتان زشت و ناپسند جلوه داده است، فقط آنان (که دارای این صفات هستند، یعنی ایمان در نظرشان محبوب و مزیّن، و کفر و فسق و عصیان در نظرشان منفور و مطرود است) راهیابند. این، لطف و نعمتی از سوی خدا است (که بدانان ارزانی داشته است) و خداوند دارای آگاهی فراوان و فرزانگی بیشمار است ( و می داند چه کسی شایسته هدایت، و بایسته مرحمت و نعمت است) .

رسول الله صلی الله علیه وسلم درین مورد می فرماید:‌ (الإسلام علانیة والإیمان فی القلب) رواه أبو یعلى. یعنی: اسلام آشکار و ظاهر بوده و ایمان در قلب قرار دارد.[1]

آنگاه که قلب با ایمان اعمار گردد، تمام حواس، جوارح و مشاعر به سوی نیکی و عمل صالح به حرکت می افتد؛ چون قلب محور اعتماد بوده و امر و نهی می کند و اعضای دیگر پیرو او هستند. رسول الله صلی الله علیه وسلم از این مقام قلب چنین تعبیر کرده اند:‌ «أَلَا وَإِنَّ فِی الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ کُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ کُلُّهُ أَلَا وَهِیَ الْقَلْبُ» [صحیح البخاری 1/ 56]. یعنی: آگاه باشید که در جسم پارهء گوشتی است که اگر درست شود، همهء جسد درست و صالح میگردد و اگر فاسد گردد تمام جسم فاسد می گردد و بدانید که آن قلب است.

هر اندازه که ایمان در قلب نهادینه گردد، نیروی خیر خواهی در وجود پرورش میابد و سینه مؤمن به سوی اعمال صالح فراوانی فراخ می گردد و این گونه چرخش پیدا می کند.

 

نیازمندی دلها به تجدید ایمان:‌

مسلمان همیشه به غذای روحی جدیدی نیاز دارد تا دلش را به شارژ های ایمانی شارژ نموده و و سینه اش را برای پیشقدمی در میدان اعمال صالحه فراخ گرداند. اگر مسلمان از غذای قلبش غافل شود، سست و مریض شده و قلبش می میرد؛ خداوند تبارک و تعالی تأثیر ایمان را در قلبها چنین بیان می کند: «وَمَن یُؤْمِنْ بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ والله بکل شیء علیم» (التغابن: 11). یعنی: و هر کس که به خدا ایمان داشته باشد، خدا دل او را ( به ثبات و آرامش، و خوشنودی به قضا و قدر الهی می رساند و ) رهنمود می گرداند ، و خداوند از هر چیزی کاملاً آگاه است.

خداوند متعال به سبب اعمال نیکو، نور و روشنایی را به قلب مؤمن داخل می کند تاکه انشراح صدر به میان آمده و دل مؤمن خنک گردد؛ پس انسان مؤمن، نسبت به دنیا زاهد شده و برای آخرت عمل نموده و به ملاقات پروردگارش آمادگی می گیرد.

از دلایل این مورد، فرموده رسول الله صلی الله علیه وسلم است که می فرماید:‌ «التجافی عن دار الغرور، والإنابة إلى دار الخلود، والاستعداد للموت قبل نزول الموت» (رواه ابن أبی الدنیا والحاکم فی مستدرکه). یعنی: فاصله گرفتن از زندگی فریبنده و رجوع به دار همیشگی و آمادگی برای مرگ پیش از فرارسیدن مرگ.[2]

خداوند می فرماید: «أَفَمَن شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلإِسْلامِ فَهُوَ عَلَى نُورٍ مِّن رَّبِّهِ فَوَیْلٌ لِّلْقَاسِیَةِ قُلُوبُهُم مِّن ذِکْرِ اللَّهِ أُوْلَئِکَ فِی ضَلالٍ مُّبِینٍ» (الزمر: 22). یعنی: آیا کسی که خداوند سینه اش را برای پذیرش اسلام گشاده و فراخ ساخته است و دارای ( بینشی روشن از ) نور پروردگارش می باشد ( و در پرتو آن ، راه را از چاه تشخیص می دهد ، همچون کسی است که هدایت الهی در سایه اسلام پرتوی به دل او نیفکنده است و درونش با ایمان تابان نشده است ؟ ! ) . وای بر کسانی که دلهای سنگینی دارند و یاد خدا بدانها راه نمی یابد ( و قرآن یزدان در آنها اثر نمی گذارد ! ) . آنان واقعاً به گمراهی و سرگشتگی آشکاری دچارند .

برخی وسایل تجدید ایمان قرار ذیل اند:‌ ذکر، دعا، احساس عظمت خداوند، تدبر به مخلوقات الله متعال،‌ یاد مرگ،‌ زیارت قبور، دوستی با اهل ایمان و همراهی با صالحان.

 

گناهان ایمان را ضعیف ساخته و دلها را بیمار می سازد:

گناهان و معاصی ایمان را در قلوب ضعیف می سازد و دلها را به امراض و آفات عدیده دچار می کند مثل: سنگدلی، سختگیری، انکار حق، پیروی از خواهش های نفسانی، غرور، محبت دنیا و مال، فخر فروشی، تنبلی در انجام عبادات و اعمال صالحه، بد اخلاقی و انحراف از راه مستقیم. خداوند تبارک و تعالی در آیات زیاد قرآنی به این خطر اشاره نموده؛ چنانچه می فرماید:‌

«أُوْلَئِکَ الَّذِینَ لَمْ یُرِدِ اللَّهُ أَن یُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ» (المائدة: 41). یعنی: آنان کسانیند که ( در ضلال و عناد اسراف کرده اند و) خداوند نمی خواهد دلهایشان را ( از کثافت کفر و شرک ) پاک گرداند.

«ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُم مِّنْ بَعْدِ ذَلِکَ فَهِیَ کَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنَ الحِجَارَةِ لَمَا یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الأَنْهَارُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا یَشَّقَّقُ فَیَخْرُجُ مِنْهُ المَاءُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا یَهْبِطُ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» (البقرة: 74). یعنی: پس از آن ، دلهای شما سخت شد ، همچون سنگ یا سخت تر از سنگ . و پاره ای از سنگها است که از آن نهرها می جوشد ، و پاره ای از آنها است که می شکافد و آب از آن بیرون می آید ، و پاره ای از آنها است که از ترس خدا فرو می ریزد . و خدا از آنچه می کنید بی خبر نیست .

« فَبِمَا نَقْضِهِم مِّیثَاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِیَةً» (المائدة: 13). یعنی: امّا به سبب پیمان شکنی ایشان ، آنان را نفرین کردیم و از رحمت خود محروم داشتیم و دلهایشان را سخت نمودیم ( به گونه ای که دلیل و اندرز بدان راه نمی یافت ) .

رسول معظم اسلام تأثیرگناه بر قلوب چنین بیان می کند: «إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا أَذْنَبَ ذَنْبًا کَانَتْ نُکْتَةٌ سَوْدَاءُ فِی قَلْبِهِ، فَإِنْ تَابَ وَنَزَعَ وَاسْتَغْفَرَ صَقُلَ مِنْهَا قَلْبُهُ، وَإِنَّ زَادَ زَادَتْ حَتَّى یُغَلَّفَ بِهَا قَلْبُهُ، فَذَلِکَ الرَّانُ الَّذِی ذَکَرَ اللهُ فِی کِتَابِهِ {کَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا کَانُوا یَکْسِبُونَ} [المطففین: 14» [شعب الإیمان 9/ 373]. یعنی: هر گاه مؤمن مرتکب گناهی شود، یک نقطه سیاه در قلبش به وجود می آید، اگر توبه و استغفار نموده و از آن دست بردارد، قلبش صیقل داده می شود و اگر زیاد گناه کرد، سیاه قلبش نیز زیاد شده تاکه قلب او را فرا می گیرد؛ این است زنگاری که خداوند در کتابش بیان می کند ( نه چنان است؛ بلکه زنگاریست که در نتیجه اعمال، به قلب های شان جا گرفته است.)[3]

و نیز رسول الله صلی الله علیه وسلم اثر فتنه ها را بر دلها بیان می دارد و می فرماید: «تُعْرَض الفتن على القلوب کعرض الحصیر عودًا عودًا، فأی قلب أشربها نکتت فیه نکتة سوداء، وأی قلب أنکرها نکتت فیه نکتة بیضاء حتى تعود القلوب إلى قلبین: قلب أسود مرباد کالکوز مجخیًّا لا یعرف معروفًا ولا ینکر منکرًا بما أشرب من هواها، وقلب أبیض لا تضـره فتنة ما دامـت السماوات والأرض» (رواه مسلم). یعنی: فتنه ها بر دلها مانند چوب های بوریا پهن می گردد؛ فتنه به هر قلبی که وارد شود، یک نقطه سیاهی به آن پیدا می گردد و هر قلبی که از فتنه رهایی یابد، یک نقطه سفید بر قلبش به وجود می آید؛ تاکه قلبها دو قسم می شوند:‌ یکی قلب سیاه خاکستری که به کوزه سرنگون شده می ماند و هیچ معروفی را نشناخته و از منکری که نفسش خواهش می کند، دست بر نمی دارد، و دیگری قلب سفید و درخشانی است که تا زمین و آسمانها باقی است، هیچ فتنه به آن ضرر رسانده نمی تواند.

 

چگونگی تقویت ایمان در دلها:

برای این که ایمان در قلب ضعیف نشود، بر مسلمان لازم است که ذکر خدا و دعا را زیاد انجام دهد؛ چنانچه رسول الله صلی الله علیه وسلم به ما دستور می دهد:‌ «إن الإیمان یخلق فی جوف أحدکم کما یخلق الثوب، فأسألوا الله أن یجدد الإیمان فی قلوبکم». یعنی: ایمان در قلب های شما مانند لباس کهنه می شود؛ پس از خداوند بخواهید که ایمان را در قلب های شما تجدید نماید.[4]

رسول الله نیز می فرمایند:‌ «ما من القلوب قلب إلا وله سحابة کسحابة القم ، بَیْنًا یُضِیء، وإذا علت علیه سحابة فأظلم، وإذا تجلت عنه أضاء». یعنی: هیچ قلبی نیست مگر این که ابری بر آن گماشته شده است؛ هر گاه ابری بر آن سایه افگند،‌ تاریک می گردد و آنگاه که ابری کنار رود، قلب روشن می گردد.[5]

و می فرمایند:‌ «إن القلب لیصدأ کما یصدأ الحدید وجلاؤه ذکر الله» (رواه البیهقی). یعنی: قلب مانند آهن زنگار می گیرد و صیقل آن ذکر خداوند متعال می باشد.[6]

 

برخی وسایل تقویت ایمان در قلوب که علماء و دعوتگرانی که به تربیت روحی اهتمام می ورزند، توصیه می نمایند:

- بر پایی بسیار نماز،‌ به خصوص در نیمه شب.

- استغفار زیاد در وقت سحر

- احساس عظمت پروردگار قوی و بلند مرتبه.

- یاد آوری زیاد مرگ و عمل برای بعد از مرگ.

- رفتن به قبرستان به منظور تدبر و پندگیری.

- خلوت با خویشتن و تفکر در مخلوقات خداوند متعال.

- تعظیم حرمت های الهی؛ چون قلب را تقویه می کند.

- همراهی با بندگان صالح خداوند.

- دوستی به آنانی که ایمان دارند و عمل نیک انجام می دهند.

 

برخی دعا های تقویه ایمان در قلبها :‌

«اللهم نور قلوبنا بنورک الذی لا یخبو».

پروردگارا! قلب های ما به نورت که هیچگاه خاموش نمی شود، روشن بگردان.

«اللهم نقِّ قلوبنا من الخطایا کما ینقى الثوب الأبیض من الدنس».

پروردگارا! قلب های ما را از گناهان پاک کن، چنانچه لباس سفید از چرک پاک می شود.

«اللهم إنا نسألک إیمانًا یباشر قلوبنا».

پروردگارا! ما از تو ایمانی را می خواهیم که بشارت قلبهای ما باشد.

«اللهم افتح مسامع قلوبنا لذکرک».

پروردگارا! گوشه های قلب ما را برای یادت باز کن.

«اللهم نسألک رحمة من عندک تهدى بها قلوبنا».

پروردگارا! رحمتی از درگاه خودت می خواهیم که به آن قلب های ما را هدایت کنی.

«اللهم زیِّن الإیمان فى قلوبنا واجعلنا من عبادک الراشدین».

پروردگارا! ایمان را در قلبهای ما زینت بده و ما را از جمله بندگان راهیابت بگردان.

«اللهم اکتب فی قلوبنا الإیمان وأیِّدنا بروح من عندک».

پروردگارا! ایمان را در قلب های ما نهادینه بساز و از رحمت خودت تایید مان کن.

«اللهم اشرح لنا صدورنا ویسِّر لنا أمورنا».

پروردگارا! سینه های ما را فراخ بگردان و امور ما را آسان نما.

وصلى الله على نبینا محمد وعلى اله وصحبه وسلم

نوشته :‌ حسین حسین شحاتة

ترجمه:‌ عبدالخالق احسان (هرات – افغانستان).

-------------------------------------------------

[1] - این حدیث ضعیف است، نگاه کنید به: "السلسلة الضعیفة" (6906) و "الکامل فی الضعفاء" لابن عدی (6/353). (مصحح).

[2] - این حدیث ضعیف است، نگاه کنید به: "تخریج مشکاة المصابیح" للالبانی (5156) و "تلخیص العلل المتناهیة" للذهبی (290) و ابن عربی در "العواصم من القواصم" (19). (مصحح).

[3] - این حدیث حسن است، نگاه کنید به: "صحیح الترغیب" للالبانی (3141) و "عمدة التفسیر" للاحمد شاکر (1/82) و ذهبی در "المهذب" (8/4192). (مصحح).

[4] - این حدیث صحیح است که مولف و مترجم به منبع آن اشاره نکردند. نگاه کنید به: "السلسلة الصحیحة" (1585) و هیثمی در " مجمع الزوائد" (1/57) گفته: اسناد آن حسن است. (مصحح).

[5] - این حدیث حسن است که مولف و مترجم به منبع آن اشاره نکرده بودند. نگاه کنید به: "صحیح الجامع" البانی (5682) ولی علامه سیوطی در "الجامع الصغیر" (7983) آنرا ضعیف دانسته است. (مصحح).

 

[6] - این حدیث ضعیف است. نگاه کنید به: "الکامل فی الضعفاء" ابن عدی (1/420) و "میزان الاعتدال" ذهبی (4/263) و "تخریج الإحیاء" حافظ عراقی (1/363) و در "السلسلة الضعیفة" (6096). (مصحح).

  انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 280

دانلود نمونه سوالات تستی مهارتهای هفتگانه icdl

دانلود  نمونه سوالات تستی مهارتهای هفتگانه icdl

دانلود pdf رایگان نمونه سوالات icdl با جواب، برای داوطلبانی که به دنبال آمادگی برای آزمون icdl هستند، بسیار مفید است. این فایلها حاوی بیش از 1500 سوال در موضوعات مختلفی از جمله کار با ویندوز، صفحه‌آرایی، اکسل، اکسس و… است که به صورت کاملاً رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد. ... ...

نمونه سوالات انباردار رشته حسابداری فنی حرفه ای | کاردانش با جواب

نمونه سوالات انباردار رشته حسابداری فنی حرفه ای | کاردانش  با جواب

این مجموعه مناسب برای هنرجویان هنرستان های فنی و کاردانش و همچنین هنرجویان سازمان  فنی و حرفه ای و سایر آموزشگاه ها جهت آمادگی آزمون می باشد  مجموعه شامل 4 فایل PDF با بیش از 120 سوال به همراه جواب می باشد قسمتی از محتوای فایل جهت بررسی شما پیش از خرید در زیر نمایش داده ... ...

لیست پسوند و پیشوند فامیلی مورد تایید سازمان ثبت احوال

لیست پسوند و پیشوند فامیلی مورد تایید سازمان ثبت احوال

لیست پسوند و پیشوند فامیلی مورد تایید سازمان ثبت احوال ... ...

فایل فلش نوکیا 106 چینی TA-1114 بدون باکس (CLONE ) با فلش تولز تضمینی

فایل فلش  نوکیا 106 چینی  TA-1114 بدون باکس (CLONE ) با فلش تولز تضمینی

فایل فلش فارسی نوکیا 106 چینی TA-1114 بدون باکس (CLONE ) بیلد نامبر (شماره ساخت ) M106_61M_PCB01_gprs_MT6261 CPU MT6261 برای حل مشکل خاموشی و برداشتن کد شخصی بصورت تضمینی این گوشی از نظر ظاهری و همینطور مشخصات TYPE گوشی بسیار شبیه به مدل اصلی است و دانگل BEST نیز قادر به ... ...

کارنامه فارغ التحصیلی PSD

کارنامه فارغ التحصیلی PSD

فایل لایه باز و قابل ویرایش کارنامه فارغ التحصیلی (پایه دوازدهم) که در هر نرم افزار فتوشاپ قابل اجرا و ویرایش است . فونت مورد استفاده شده در فایل قرار دارد قبل از باز کردن فایل لطفا فونت را نصب کنید ... ...

دانلود کتاب سینماتیک و دینامیک ماشینها مارتین به فارسی pdf ( دینامیک ماشین مارتین ) جورج هنری مارتین + حل المسائل + نمونه سوال

دانلود کتاب سینماتیک و دینامیک ماشینها مارتین به فارسی pdf ( دینامیک ماشین مارتین ) جورج هنری مارتین + حل المسائل + نمونه سوال

دانلود کتاب سینماتیک و دینامیک ماشینها مارتین به فارسی pdf ( دینامیک ماشین مارتین ) جورج هنری مارتین + حل المسائل + نمونه سوال کاملترین مجموعه شامل 5 فایل pdf 1. دینامیک ماشین کامل فارسی 22 فصل در 555 صفحه 2. دینامیک ماشین کتاب اصلی: 512 صفحه 3. دینامیک ماشین نسخه دیگر ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما بسته ویژه ماه شعبان 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما بسته ویژه ماه شعبان 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

نمونه سوالات تستی پایتون

نمونه سوالات تستی پایتون

نمونه سوالات تستی پایتون  که در این بخش آماده شده دارای مشخصات زیر است : تعداد صفحات : 148 فرمت : pdf حجم : 15 mb ویژگیهای این نمونه سوالات : سوالاتی که نیاز به توضیح و مثال  دارد  بصورت تشریحی توضیح  و شرح داده شده دارای بخش بندی و سوالات مجزا برای فصلهای ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته پنجم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  پنجم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

6فایل کامل از جلسات درمان شناختی رفتاریCBT برای اختلال وسواس جبری OCD

6فایل کامل از جلسات درمان شناختی رفتاریCBT برای اختلال وسواس جبری OCD این فایل ها به صورت تخصصی می باشد و بیشتر مناسب برای افراد متخصص در زمینه روانشناسی می باشد. فایل ها به صورت جداگانه و در قالب ورد با امکان ویرایش و شخصی سازی، مناسب جهت استفاده تخصصی درمانگران، ... ...

درایور پرینتر SHARP AR-1118

درایور پرینتر SHARP AR-1118

اگر از دارندگان پرینتر SHARP AR-1118 بهتر است بدانبد که یکی از بهترن هایی می باشد که تا کنن توسط این شرکت ساخته شده تنها مشکلی که وجود دارد این است که درایور آن به سختی یافت می شود که البته این مشکل را نیز ما برای شما حل کرده ایم زیرا می توانید درایور آن را از طریق این سایت ... ...

پاسخنامه سوالات سیری در نهج البلاغه بخش اول

پاسخنامه سوالات سیری در نهج البلاغه بخش اول

بسمه تعالی پاسخنامه نمونه سوالات سیری در نهج البلاغه بخش اول 6 جلسه باهم، سوالات ترم جدید   تمام جلسات باهم، سوالات ترم جدید تمام سوالات تایپ شده با امکان جستجو هنگام آزمون   درصورتی که پاسخنامه دروس دیگری رو هم نیاز دارید می‌توانید به آیدی زیر در تلگرام پیام ... ...

جزوه معماری ایران پس از اسلام فقیهی

جزوه معماری ایران پس از اسلام فقیهی

دانلود جزوه معماری ایران پس از اسلام فقیهی 29 ص فرمت PDF تایپ شده و پر شده   ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته چهارم آبان ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  چهارم آبان ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

پاسخنامه سوالات آیین زندگی - اخلاق کاربردی

پاسخنامه سوالات آیین زندگی - اخلاق کاربردی

بسمه تعالی پاسخنامه نمونه سوالات آیین زندگی - اخلاق کاربردی 6 جلسه باهم، سوالات ترم جدید   تمام جلسات باهم، سوالات ترم جدید تمام سوالات تایپ شده با امکان جستجو هنگام آزمون   درصورتی که پاسخنامه دروس دیگری رو هم نیاز دارید می‌توانید به آیدی زیر در تلگرام پیام ... ...

دانلود جزوه مدیریت و کارآفرینی در مهندسی پزشکی

دانلود جزوه مدیریت و کارآفرینی در مهندسی پزشکی

جزوه تایپ شده مدیریت و کارآفرینی در مهندسی پزشکی آماده برای دانلود است.  فرمت: PDF پی دی اف - قابل اجرا و استفاده در هر نوع سیستم و دستگاه (لپ تاپ، موبایل و ...) کیفیت: عالی دانلود نمونه ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما بهمن ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما بهمن ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه دوست داشتی ... ...

تبدیل ویدیو به موزیک در تلگرام بدون برنامه

  آموزش تبدیل ویدیو به موزیک در تلگرام بدون برنامه   اطلاعات فایل دانلودی: حجم کل: 3 مگابایت فرمت فایل: ZIP تعداد فایل ها : 1 عدد نکته: لینک‌های مربوطه داخل فایل ZIP هستش و پس از دانلود فایل ZIP اون رو استخراج کنید. در صورت هرگونه مشکل با ما تماس بگیرید. چطور ... ...

دانلود جزوه آیین دادرسی مدنی عبدغیور کامل جدید

جزوه کامل و آپدیت شده آیین دادرسی مدنی (نوین پلاس) استاد: دکتر پیمان عبدغیور مناسب و مخصوص آزمون وکالت دادگستری و قوه و بقیه آزمونهای حقوقی سال: 1401 تعداد صفحات: 199 - حاوی سه بخش مهم  فرمت: PDF پی دی اف - قابل استفاده در هر سیستم و دستگاه (موبایل، لپ تاپ و ...) نوع: ... ...

پاسخنامه سوالات آفرینش انسان و فرضیه تکامل - بخش اول

پاسخنامه سوالات آفرینش انسان و فرضیه تکامل - بخش اول

بسمه تعالی پاسخنامه نمونه سوالات آفرینش انسان و فرضیه تکامل - بخش اول 4 جلسه باهم، سوالات ترم جدید   تمام جلسات باهم، سوالات ترم جدید تمام سوالات تایپ شده با امکان جستجو هنگام آزمون   درصورتی که پاسخنامه دروس دیگری رو هم نیاز دارید می‌توانید به آیدی زیر در تلگرام ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته پنجم آبان ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  پنجم آبان ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

آموزش بافت اژدها کوچک کد 850

آموزش بافت اژدها کوچک کد 850

آموزش مرحله به مرحله آسان و قابل درک اندازه عروسک حدود 10 سانتی متر ... ...

دانلود نمونه سوال پاورپوینت icdl

دانلود نمونه سوال پاورپوینت icdl

دانلود pdf نمونه سوال پاورپوینت icdl با جواب شامل 166 سوال که پاسخهای آن برای اولین بار در آکادمی آی تی ویزیت و آزمون آنلاین فردا منتشر میشود . این مجموعه از بهترین و پر تکرار ترین سوالات تستی پاورپوینت و بهترین انتخاب برای دانلود نمونه سوالات تستی پاورپوینت با جواب می باشد ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته سوم آذر ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  سوم آذر ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته اول آذر ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  اول آذر ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما آذرماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما آذرماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه دوست داشتی ... ...

نرم افزار کیا ژنراتور

نرم افزار کیا ژنراتور

اپلیکیشن کیا ژنراتور تحت اندروید تولید کننده سیگنال صوتی با قابلیت انتشار سیگنال دامنه 20 هرتز تا 20 کیلو هرتز  قابلیت تغییر شکل موج . تغییر قدرت و ... مخصوص تست سیگنال صوتی / استفاده جهت ردیاب های فرکانسی   ... ...

دانلود برنامه های گوگل پلی در تلگرام

آموزش دانلود تمامی برنامه های گوگل پلی در تلگرام اطلاعات فایل دانلودی: حجم کل: 3 مگابایت فرمت فایل: ZIP تعداد فایل ها : 1 عدد نکته: لینک‌های مربوطه داخل فایل ZIP هستش و پس از دانلود فایل ZIP اون رو استخراج کنید. در صورت هرگونه مشکل با ما تماس بگیرید. چطور اعتماد ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما دی ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما دی ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه دوست داشتی ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته سوم آبان ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  سوم آبان ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما